KUUKAUSI ÄITINÄ

Tänään on kulunut tasan kuukausi siitä, kun meidän pieni tirriäinen tupsahti maailmaan. Tasan kuukausi siitä, kun minusta tuli äiti ...

Kuukausi äitinä Kuukausi äitinä Kuukausi äitinä Kuukausi äitinä

Tänään on kulunut tasan kuukausi siitä, kun meidän pieni tirriäinen tupsahti maailmaan. Tasan kuukausi siitä, kun minusta tuli äiti ja meistä perhe. Kulunut kuukausi on muuttanut koko elämäni.


Kulunut kuukausi on ollut äärimmäisen ihana, rakkauden täyteinen ja ikimuistoinen. Olen oppinut kuukaudessa paljon, mutta paljon on vielä varmasti opittavaa. Olen huomannut miten paljon hyvät yöunet merkitsee, mutta samalla myös oppinut tottumaan yöheräämisiin joita meillä on noin kahden tunnin välein. Olen huomannut että suurimman osan arkisista hommista pystyn hoitamaan tarvittaessa yhdellä kädellä samalla pitäen vauvaa sylissä. Olen oppinut ennakoimaan vauvan aikataulua ja opetellut luomaan omaa päivärytmiä hänen kanssaan.

On ollut aivan ihanaa tutustua uuteen perheenjäseneen ja touhuta arkisia asioita yhdessä, perheenä. Olen oppinut aivan uusia asioita rakkaudesta. Kyllä se äidin rakkaus on jotain aivan uskomatonta. Se on asia, jota ei pysty kenellekkään muulle selittämään vaan se on koettava itse.  On aivan uskomatonta miten paljon tuota pientä ihmistä voi rakastaa. On aivan ihanaa nähdä kuinka hän kasvaa ja kehittyy. Ja miten voikin pieni ihminen kasvaa näin nopeasti!

Kulunut kuukausi äitinä on opettanut minulle myös armollisuutta itseäni kohtaan. Vaikka olenkin ollut hyvävointinen, pirteä ja kova touhuamaan kotona heti sairaalasta kotiuduttuani ja saankin päivisin paljon aikaiseksi vauvan nukkuessa niin välillä on vaan oltava itselleen armollinen ja annettava niiden kotitöiden odottaa mikäli tarve vaatii. Tuon pienen ihmisen tarpeet menevät aivan heittämällä tärkeysjärjestyksessä pyykkivuoren ohi, ja oman hyvinvointini kannalta on tärkeää levätä mikäli olo on väsynyt. Kotityöt eivät päiväunienkaan aikana karkaa mihinkään.

Armollisuutta on myös antaa keholle aikaa palautua. Yhdeksän kuukauden ajan kehoni on ollut kotina ja kasvupaikkana jollekkin toiselle.  Luonut uuden elämän ja valmistautunut pitämään huolta hänen ravinnon saannistaan. Raskaudesta palautuminen voi viedä helposti toiset yhdeksän kuukautta, joten on selvää että synnytyksen jälkeen kehoa täytyy kuunnella ja antaa itselleen aikaa sopeutua muutoksiin. Nyt on siis tärkeää kuunnella omaa vointia, liikkua sen mukaan ja antaa keholle polttoaineeksi hyvää ja terveellistä ravintoa jotta keho palautuu ja maidontuotanto toimii.

Ensimmäinen kuukauteni äitinä on ollut helpompi kuin mitä etukäteen ajattelin. Asiat ovat sujuneet luontevasti omalla painollaan ja koko perhe voi oikein hyvin ja olemme todella onnellisia. Olen todella kiitollinen että olen saanut mahdollisuuden kokea äitiyden, ja ennen kaikkea olen kiitollinen mahdollisuudesta saada oman perheen juuri M:n kanssa ♥

You Might Also Like

0 kommenttia