MY EXPERIENCES OF WORKING ABROAD

Ajattelin vielä koota yhteen mun päällimmäiset ajatukset ulkomaan työssäoppimisesta. Mitä hyvää matkassa oli? Mitä opin? Kenelle v...

2015-01-30 2015-01-271

Ajattelin vielä koota yhteen mun päällimmäiset ajatukset ulkomaan työssäoppimisesta. Mitä hyvää matkassa oli? Mitä opin? Kenelle voisin suositella työssäoppimisjakson suorittamista ulkomailla?

Voin edelleen valehtelematta sanoa että en kadu ulkomaille lähtöä. Vaikka jossain vaiheessa ajatus neljästä viikosta yksin ulkomailla kauhistutti, olen tyytyväinen etten perunut lähtöä. Ja olen myös kiitollinen erityisesti poikaystävälle joka työnsi mua eteenpäin tän asian kanssa silloin kun itse epäröin.

Työssäoppiminen ulkomailla ei ehkä ollut yhtä helppoa kuin Suomessa. Mun tapauksessa työpaikkaa ei voinut päivän jälkeen jättää taakseen ja tehdä mitä huvittaa sillä majoituspaikkani oli saman katon alla. Arkeen ulkomailla ei myöskään voinut asennoitua etukäteen muuten kuin lähtemällä matkaan avoimin mielin sillä kaikki asiat olivat meille auki vielä lähtöpäivänä. Ei tietoa työpaikasta, ei majoituspaikasta eikä käytännön asioista kuten esimerkiksi pyykinpesusta. Asiat eivät aina menneet putkeen ja väärinymmärryksiä oli useita. Mutta onneksi mun kohdalla väärinymmärryksetkin tapahtuivat pienten, arkisten asioiden kohdalla. Toisinaan hermoja koeteltiin, kun jouduit selittämään samaa asiaa usealle henkilölle ilman että kukaan ymmärtää. Joten tietenkin myös ymmärrystä vaadittiin puolin ja toisin. Henkilökunta olikin onneksi todella ymmärtäväistä, ja he selittivät tarvittaessa alussa asioita moneen kertaan sillä alku oli hieman tahmeaa johtuen valtavasta informaatiotulvasta joka sai hieman hämilleen.

Kuitenkin ajatellessani työssäoppimisjaksoani, ovat mielessä pyörivät ajatukset ja muistot pääasiallisesti positiivisia. Mä todella huomasin että mä oikeasti pärjään yksin, samaa tuskin olisin voinut sanoa esimerkiksi vuosi sitten. Tietenkin mä ikävöin  mun läheisiä ja kaikkea koti-Suomesta siellä ollessani, mutta mä todella myös nautin olostani. Ja ulkomaille lähtö toi mulle pienen hengähdytauon raskaan syksyn jälkeen, eli matka tuli todellakin hyvään saumaan!

Sitten itse työasioihin; työ ei ehkä ollut monipuolisinta mahdollista, sillä a la carte ravintolassa työtehtävät koostuvat aina samoista jutuista. Mutta en mä silti valita siitä että jokapäiväiset työtehtävät olivat lähinnä perunoiden kuorimista, kasvisten pilkkomista ja katkarapujen kuorimista. Pääsinhän mä myös muunmuassa valmistamana alkupaloja erilaisista raaka-aineista, suunnittelemaan jälkiruoka-annosten esillelaittoa ja käsittelemään myös hieman lihaa ja kalaa. Oli mielenkiintoista nähdä kuinka keittiössä toimitaan aivan toisessa maassa ja kulttuurissa. Vaikka itse espanjalaiseen ruokakulttuuriin ei ehkä niinkään tullut perehdyttyä työn kautta, opin mä ainakin espanjalaisia ruuanvalmistusmenetelmiä ja toimintatapoja keittiössä. Opin myös kommunikoimaan paremmin keittiössä englanninkielellä, ja jopa kokonaan ilman yhteistä kieltä.

Voin lämpimästi suositella työssäoppimisjakson suorittamista ulkomailla ihan jokaiselle. Jos edes harkitset lähtöä, niin lähde. Ehdottomasti lähde. Mutta ennen lähdön harkitsemista kannattaa ehkä miettiä omia valmiuksia ja voimavaroja. Kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa asian eteen? Kuinka luulet jaksavasi neljä viikkoa kaukana kotoa ilman tuttuja ja turvallisia ihmisiä tukemassa? Lähtö vaatii hieman kärsivällisyyttä ja järjestelyä. Jälkimmäistä varsinkin jos asut omillasi ja olet lähdössä matkaan pidemmäksi aikaa. Ja joissakin määrin lähtö vaatii myös rahaa. Kaikkea ei välttämättä makseta valmiiksi, eikä kannata tuudittautua siihen ajatukseen että saamasi tuet lähtöä varten ovat riittävät. Koska mitä vaan voi tapahtua. Mutta mun mielestä lähes kuka vaan ulkomaille lähdöstä kiinnostunut voi pärjätä esimerkiksi sen kuukauden kokonaan uudessa ympäristöstä. Kaikki on hyvin pitkälti kiinni omasta asenteestasi ja suhtautumisestasi. Matkaan kannattaa siis lähteä avoimin mielin ilman valtavia odotuksia täydellisestä työpaikasta, majoituksesta ja hulppeista vapaa-ajan aktiviteeteista. 

You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Kuulostaa todelta tutulta. Muistan kun itse astuimme lentokoneeseen ja espanjaa kohti, ei ollut tietoa missä yövymme? ja kuinka yleisesti asiat hoituivat. Kuudessa viikossani onneksi kerkesi oppimaan, kuinka Espanjassa asiat hoituu. Itsekkin nukuin hotellin exhuoneissa ja niin kuin moni muukiin henkilökunnasta. :D ja samanlaisia hommiakin tosiaan tein Hotel Reina Christinassa ****. Ootko koskaan suunnitellut lähteväsi takaisin töihin Espanjaan? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että muillakin on samanlaisia kokemuksia aiheesta :) Ja tosta työjutusta en osaa sanoa, näillä näkymin ei sellaisia suunnitelmia ole mutta eihän sitä koskaan voi tietää mitä tapahtuu!

      Poista