MY THOUGHTS ABOUT TRAINING

Hyvinvointi ja liikunta on melko pinnalla oleva aihe tällä hetkellä. Lähes kaikki tuntuvat treenaavan erilaisten tavotteiden kolkuttaes...

DSC_0222Hyvinvointi ja liikunta on melko pinnalla oleva aihe tällä hetkellä. Lähes kaikki tuntuvat treenaavan erilaisten tavotteiden kolkuttaessa takaraivossa. Yksi haaveilee terveellisestä ja hyvinvoivasta kehosta, toinen taas tahtoo saada mahdollisimmat isot muskelit. Mutta miksi minä treenaan? Onko mun tavoitteena mahdollisimman lihaksikas tai kireä vartalo? Vai nostaa maasta 120kg? Vai haluanko sittenkin juosta maratonin tai taipua spagaattiin? Onko liikkuminen mulle pakonomaista suorittamista vai tapa purkaa stressiä?
DSC_0269 Olen oikeastaan aina liikkunut, en mitenkään ylenpalttisesti esimerkiksi kilpailumielessä mutta kuitenkin. Pienempänä tuli hiihdettyä ja lenkkeiltyä koiran kanssa, ratsastusta unohtamatta. Ja kyllähän niissä tallitöissäkin sitä hyötyliikuntaa tuli ihan huomaamatta. Lopetettuani muutama vuosi sitten tämän rakkaan harrastuksen parissa, ei mun tarvinnut miettiä korvaavaa liikuntamuotoa sillä olin jo innostunut kuntosalilla treenaamisesta. Olin pari kertaa käynyt ratsastuksen ohella salilla, mutta siihen se sitten ajanpuutteen takia jäikin. Mutta kun vihdoin löysin aikaa uudelle harrastukselle niin sitähän mä sitten lähdin toteuttamaan. Alkuun kävin yhteensä muutaman kerran viikossa kuntosalilla ja erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla joista mun suosikeiksi valikoitui spinning ja bodycombat. Noin vuoden verran tuli jatkettua samalla meiningillä, kunnes vaihdoin salia.
DSC_0263 Alku oli taas hankalaa, koska oli totuteltava uuteen, suppeampaan laitevalikoimaan ja siirryttävä treenaamaan enemmän vapailla painoilla. Uudella salilla myös ihmiset osoittautuivat tuttavallisemmiksi ja mukavemmiksi kuin edellisellä, suuremmalla salilla. Suurinpiirtein kaksi vuotta on nyt tullut tällä salilla treenailtua, ja olen kyllä viihtynyt!
DSC_0259
Tällä hetkellä treenaan salilla vähän fiiliksen mukaan 4-5 kertaa viikossa ja lisäksi pyrin tekemään myös aerobista ja lihashuoltoa. Mitään pakkopullaa en liikunnasta ole itselleni tehnyt, mutta koska siitä on nyt muodostunut mulle päivittäinen tapa niin aika säännöllisesti tulee liikuttua. Tietenkin on myös niitä päiviä kun olo on nuutunut ja liikunta ei maistu, mutta silloin mietin että onko olo oikeasti väsynyt vai yrittääkö mieli tehdä kepposet. Aika usein syy löytyy jälkimmäisestä, ja tällöin lähden tekemään vaikka edes kevyen treenin jonka jälkeen olo onkin usein todella hyvä! Mutta jos olo on oikeasti väsynyt eikä keho ole palautunut edellisestä treenistä niin silloin voin hyvin mielin jäädä sohvan pohjalle ottamatta siitä sen enempää stressiä.
DSC_0228
Eli sen suurempia tavotteita mulla ei treenailun suhteen ole, tosin en pistäisi pahitteeksi vaikka tätä rasvakerrosta saisi muutettua lihakseksi. Mutta pääasiassa liikun koska nautin liikunnan jälkeisestä pirteästä olosta. Ja vaikka suuria tavotteita liikkumisen suhteen ei ole, niin kyllä mä silti koen yrittäväni parhaani ja kyllä ne painotkin liikkeissä nousee ja tekniikat paranee, eli jonkun sortin kehitystä on havaittavissa. Ja tietenkin koen oppivani aina uutta esimerkiksi liikkeiden variaatoissa ja tietenkin myös ruokapuolella. Liikunta ja yleinen hyvinvointi kun on aihe mikä minua kiinnostaa, niin tietoa tästä aiheesta tulee ammennettua lähes päivittäin blogeista, lehdistä ja kirjoista. Opittavat asiat eivät varmsti tule loppumaan kesken, ja olenkin todella innokkas oppimaan lisää!

You Might Also Like

0 kommenttia